研究背景
電気自動車は環境にやさしく家庭でも充電可能など様々のメリットをもっているため、未来の乗り物として注目されています。現在も凄いはやして普及が進んでいます。
本研究班では、スーパーコンデンサ(EDLC)を用いてEVの走行中に発生するエネルギーを回生し、上り坂や出力をアップするときにバッテリから供給電力をアシストできるアシストシステムの研究を行っています。
スポーツランドSUGOでのエコラン競技大会
毎年、スポーツランドSUGOで行われている電気自動車エコラン競技大会で優秀な成績を果たすために、本研究室では、スーパーコンデンサ(EDLC)を用いてEVの走行中に発生するエネルギーを回生し、上り坂や出力をアップするときにバッテリから供給電力をアシストできるアシストシステムの研究を行っています。
To improve the performance of light electric vehicles (LEVs), we propose
a current sharing control system for series–parallel changeover, whose
hybrid energy storage system (HESS) comprises an electric double-layer
capacitor (EDLC) bank and a main battery. In the proposed system, the series
or parallel connection between the EDLC bank and the main battery is decided
depending on the bank voltage for managing the energy stored in the HESS.
Moreover, we propose a simple output current control method for the parallel
connection of the EDLC bank. This method allows for the ratio of output
current in both storage components to be controlled by introducing a share
command parameter. Experimental results from field tests demonstrate the
parallel operation with adjustable current sharing control. Finally, we
discuss the combination of series–parallel operations to provide power
assistance for LEVs.